top of page

מדריך חיוני ליזמים: איך לנווט את נספח הסביבה בהליכי תכנון ובנייה בישראל

  • תמונת הסופר/ת: nadavsade7
    nadavsade7
  • 25 באפר׳
  • זמן קריאה 12 דקות

האם אתם יזמים בתחומי הנדל"ן או האנרגיה המתחדשת בישראל? נתקלתם בדרישה להגיש "נספח סביבתי" כחלק מהתוכנית או הבקשה להיתר? אתם לא לבד. הדרישה הזו הופכת שכיחה יותר ויותר, והתמודדות נכונה איתה יכולה לחסוך לכם זמן, כסף וכאבי ראש מיותרים.

המדריך הזה נועד לעשות לכם סדר בבלאגן. נצלול לעומק של נושא הנספח הסביבתי, נבין מהו, למה הוא נדרש, מתי ואיך מכינים אותו, ונספק לכם כלים מעשיים להתמודדות יעילה עם התהליך.


1. למה בכלל סביבה? חשיבות ההיבטים הסביבתיים בפרויקטי פיתוח

בעולם שבו הפיתוח העירוני והתשתיות דוהרים קדימה, בישראל כמו במקומות רבים אחרים, הולכת וגוברת ההבנה שאי אפשר לפתח בלי להתחשב בסביבה. שמירה על אוויר נקי, מים זורמים, נוף פתוח ואיכות חיים לתושבים – כל אלה הפכו לחיוניים באותה מידה כמו בניית בתים חדשים או הקמת פרויקטי אנרגיה.

האיזון בין צרכי הפיתוח לחובה לשמור על ערכי הטבע והסביבה הוא משימה מורכבת. כאן נכנס לתמונה התכנון הסביבתי, שמטרתו להבטיח שהפיתוח יהיה בר-קיימא, שהמשאבים יחולקו בהוגנות, ושפגיעת הפרויקט בסביבה תהיה מזערית.

הנספח הסביבתי הוא בדיוק הכלי שנועד לוודא שהשיקולים הסביבתיים נלקחים בחשבון כבר בשלבים המוקדמים של התכנון. הוא נועד להבטיח שתינקטנה הפעולות הנדרשות כדי למנוע או לפחות לצמצם משמעותית פגיעות אפשריות. ועדות התכנון והבנייה רואות בו מסמך חיוני, ולכן דורשות אותו במקרים רבים כתנאי לאישור תוכניות או למתן היתרי בנייה.

המדריך הזה יספק לכם, כיזמים, מצפן להתמודדות עם הדרישה הזו. נפרט את הרקע החוקי, נגדיר את הנספח, נסביר מתי הוא נדרש, נראה שיש הבדלים בין רשויות שונות, נתאר את תהליך העבודה המומלץ, ונדגיש את תפקידו הקריטי של היועץ הסביבתי.




2. אז מה זה בעצם נספח סביבתי? הגדרה, חוק וסוגים שונים

בואו נשים את הדברים על השולחן: מה בדיוק מסתתר מאחורי המושג "נספח סביבתי"?


2.1 הגדרה פשוטה (אבל רשמית):

נספח סביבתי הוא מסמך מקצועי שמצורף למסמכי תוכנית בניין עיר (תב"ע) או לבקשה להיתר בנייה. על פי התקנות הרשמיות, הוא מתאר כיצד הפרויקט עונה על סוגיות סביבתיות, כולל השפעות הדדיות בינו לבין הסביבה, ומכיל פרמטרים תכנוניים, הסברים על חישובים ותיאור של התכנון המוצע.

המטרות העיקריות של הנספח הן:

  • לבחון השפעות: להבין איך התוכנית או הפרויקט ישפיעו על הסביבה (רעש, זיהום, נוף וכו'), ואיך הסביבה (למשל, כביש ראשי קרוב או קרקע מזוהמת) תשפיע על הפרויקט.

  • להציע פתרונות: לספק פתרונות מעשיים כדי למניע, לצמצם או לטפל במפגעים סביבתיים אפשריים.

  • להבטיח ציות: לוודא שהפרויקט עומד בכל הדרישות החוקיות, התקנות והתקנים הסביבתיים.

  • ליצור הוראות מחייבות: להפוך את הפתרונות והאמצעים המוצעים להוראות רשמיות שייכללו בתקנון התוכנית או בתנאי היתר הבנייה, וילוו את הפרויקט גם בשלבי הביצוע והתפעול.

הנספח לרוב יכלול סקירה של מה שקיים בשטח, תיאור מפורט של מה שאתם מתכננים לבנות, הערכה של ההשפעות (הטובות והרעות) והמלצות קונקרטיות.


2.2 על איזה חוק זה יושב? המסגרת הרגולטורית

הדרישה לנספח סביבתי לא נולדה בחלל ריק. היא מעוגנת במערכת חוקים ותקנות, שהעיקריים בהם הם:

  • חוק התכנון והבניה: החוק הראשי שמאפשר למוסדות התכנון לדרוש מסמכים ובדיקות כדי להגן על הסביבה.

  • תקנות התכנון והבניה:

    • תקנות רישוי בניה: מציינות במפורש את הנספח הסביבתי כדרישה אפשרית בהיתר.

    • תקנות תסקירי השפעה על הסביבה: מגדירות מתי נדרש מסמך גדול ומקיף יותר שנקרא "תסקיר השפעה על הסביבה" (EIS), עבור סוגי פרויקטים ספציפיים בעלי פוטנציאל השפעה ניכר, או לפי החלטת מוסד התכנון.

  • הנחיות המשרד להגנת הסביבה: המשרד מפרסם המון הנחיות מקצועיות בנושאים ספציפיים כמו דיגום ובקרת איכות אוויר, מניעת רעש מאתרי בנייה, טיפול בקרקע מזוהמת, טיפול בפסולת בניין ועודפי עפר, מניעת מפגעי קרינה, ניהול נגר עילי והנחיות כלליות לתכנון סביבתי. לרוב, ועדות התכנון ידרושו שהנספח יעמוד בהנחיות הרלוונטיות, המותאמות לפרויקט הנדון.

  • תוכניות מתאר ארציות (תמ"אות): תוכניות אלו קובעות מדיניות תכנון ארצית מחייבת וכוללות התייחסויות סביבתיות משמעותיות: תמ"א 35 (בנייה ושימור) ותמ"א 1 (תשתיות). הן יכולות לכלול הוראות סביבתיות חשובות ולעיתים דורשות נספחים ספציפיים (למשל, נספח נופי).

  • תוכניות מתאר מחוזיות ומקומיות: אלו, הכפופות לתמ"אות, יכולות להוסיף דרישות סביבתיות ספציפיות ומחמירות יותר לאזור מסוים, המחייבות הכנת נספח סביבתי כתנאי לאישורן או למימושן.

  • חוקי עזר עירוניים: לרשויות מקומיות יש חוקים משלהן בנושאי סביבה (רעש, פסולת וכו'), ויש לוודא עמידה גם בדרישות אלו במסגרת הנספח.


2.3 לא להתבלבל: נספח, תסקיר, נופי וחוות דעת – מה ההבדל?

זה קריטי שתדעו בדיוק איזה מסמך דורשים מכם. יש הבדלים משמעותיים בהיקף, בעומק ובעלות בין:

  • נספח סביבתי: כאמור, זה הנדרש לרוב, יחסית מצומצם יותר, נדרש לעיתים קרובות יחסית, הן בשלב התכנון (כתנאי לאישור תב"ע) והן בשלב הרישוי (כתנאי לקבלת היתר בנייה). הוא יכול להיות כללי או להתמקד בנושאים ספציפיים (כגון רעש, אוויר, קרקע), בהתאם לדרישת הרשות. לעיתים, הכנתו מהווה שלב מקדים לבחינת הצורך בתסקיר מלא.

  • תסקיר השפעה על הסביבה (EIS): זהו מסמך סטטוטורי, מקיף ומעמיק בהרבה, הנדרש על פי תקנות ספציפיות (תקנות תסקירי השפעה על הסביבה, 2003) עבור סוגי פרויקטים ספציפיים בעלי פוטנציאל השפעה סביבתית משמעותית (כגון תחנות כוח, שדות תעופה, כבישים ראשיים, מתקני טיפול בפסולת מסוכנת ועוד), או לפי החלטת מוסד התכנון. הכנת תסקיר היא תהליך מורכב, ארוך ויקר משמעותית מהכנת נספח סביבתי.

  • נספח נופי-סביבתי: מסמך זה מתמקד באופן ספציפי בהשפעות הפרויקט על ערכי נוף, שטחים פתוחים, מערכות אקולוגיות, חקלאות ומורשת. הדרישה להכנתו נובעת לעיתים קרובות מהוראות תמ"א 35 או תמ"א 1, במיוחד באזורים שסומנו כבעלי "רגישות נופית-סביבתית גבוהה", או מהנחיה ספציפית של מוסד התכנון או המשרד להגנת הסביבה לפרויקט מסוים (כמו קו מתח בשטח פתוח).

  • חוות דעת סביבתית: לעיתים, רשות הרישוי עשויה לדרוש "חוות דעת סביבתית" בשלב הבקשה להיתר. ייתכן שמדובר במסמך מצומצם יותר מנספח סביבתי מלא, המשמש כבדיקה ראשונית או מתמקד בסוגיה ספציפית.

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לברר במדויק מול הרשות הרלוונטית (ועדת תכנון, רשות רישוי, יחידה סביבתית) מה בדיוק נדרש מכם. אל תניחו הנחות! הכנת המסמך הלא נכון עלולה להוביל לבזבוז משאבים (זמן וכסף) ולעיכובים משמעותיים.


3. מתי צריך להגיש נספח סביבתי? (הרשימה הלא מלאה)

החובה להגיש נספח סביבתי אינה אחידה וחלה במגוון נסיבות, התלויות במאפייני הפרויקט, מיקומו והחלטות הרשויות המוסמכות.


3.1 קריטריונים כלליים

באופן כללי, הדרישה לנספח סביבתי עולה כאשר לפרויקט המתוכנן יש פוטנציאל להשפעה על הסביבה, או כאשר הסביבה הקיימת עשויה להשפיע על הפרויקט. הנה הקריטריונים הנפוצים:

  • סוג הפרויקט: תעשייה, מלאכה ואחסנה (פוטנציאל לזיהום אוויר, שפכים, רעש, חומ"ס), תשתיות אנרגיה (קרינה, פגיעה נופית), תשתיות תחבורה (רעש, אוויר, ניקוז, פגיעה נופית), מבני ציבור, מסחר, משרדים ורבי תכליתי (עומסי תנועה, רעש, פסולת), פרויקטי התחדשות עירונית גדולים (פסולת בניין, זיהום קרקע היסטורי, רעש בנייה, הצללה ורוחות), פרויקטים עם חפירה ועבודות עפר נרחבות (עודפי עפר, אבק, רעש, זיהום קרקע).

  • קנה מידה: ככל שהפרויקט גדול ומורכב יותר, כך גדל הסיכוי שיידרש נספח סביבתי לבחינת השפעותיו המצטברות.

  • מיקום ורגישות סביבתית:

    • קרבה לאזורי מגורים (מטרדי רעש וזיהום אוויר).

    • קרבה למקורות מים ונחלים (מניעת זיהום מים, ניהול נגר).

    • קרבה לשטחים מוגנים (שמורות טבע, גנים לאומיים, מסדרונות אקולוגיים).

    • אזורים בעלי רגישות נופית-סביבתית גבוהה (כפי שסומנו בתמ"א 35).

    • אזורים עם חשש לזיהום קרקע היסטורי.


3.2 דרישות ועדות התכנון והרישוי

מעבר לקריטריונים הכלליים, הצורך בהגשת נספח סביבתי נקבע באופן ספציפי על ידי הגופים המאשרים את הפרויקט:

  • ועדות התכנון (מקומיות ומחוזיות): הוועדה הדנה בתוכנית היא זו שקובעת, לעיתים קרובות בהתייעצות עם נציג המשרד להגנת הסביבה, האם נדרש נספח סביבתי או תסקיר כתנאי לדיון, הפקדה או אישור התוכנית.

  • רשות הרישוי (בוועדה המקומית): בשלב הבקשה להיתר, רשות הרישוי היא זו שקובעת את הדרישות. מסמך "מידע להיתר" אמור לפרט את כל התנאים והמסמכים הנדרשים, כולל האם נדרש נספח סביבתי. רשות הרישוי גם רשאית לדרוש "חוות דעת סביבתית" ספציפית.

במקרים מסוימים, מוסד התכנון או רשות הרישוי רשאים לפטור מהגשת נספח.


3.3 הבדלים בין רשויות וועדות בישראל

חשוב מאוד להדגיש כי קיימת שונות משמעותית בדרישות הספציפיות לנספחים סביבתיים, ברמת הפירוט הנדרשת ובנושאים המודגשים, בין ועדות תכנון ובנייה מקומיות ומחוזיות שונות ברחבי הארץ. לא ניתן להניח כי דרישה שהתקבלה בעיר אחת תחול בהכרח בעיר אחרת.

הבדלים אלו נובעים ממספר גורמים, ביניהם מאפיינים סביבתיים ייחודיים של האזור, מדיניות תכנון מקומית או מחוזית, דגשים של היחידה הסביבתית המקומית ופרשנות והחמרה שונה של ההנחיות הכלליות.

חוסר האחידות בדרישות מחייב את היזם לנקוט בגישה פרואקטיבית. לא ניתן להסתפק בהנחיות כלליות או בניסיון מפרויקטים קודמים באזורים אחרים. חובה מוחלטת לבדוק את הדרישות הספציפיות מול הוועדה הרלוונטית (מקומית או מחוזית) ו/או מול היחידה הסביבתית המקומית או איגוד הערים המשרת את האזור. מומלץ ליצור קשר מוקדם עם גורמים אלו, באופן ישיר או באמצעות יועץ סביבתי המכיר היטב את הדרישות הספציפיות באותו אזור תכנון.


4. מה אמור להיות בתוך הנספח הסביבתי? תכולה מפורטת

הנספח הסביבתי צריך לספק תמונה מקיפה וברורה של ההיבטים הסביבתיים הרלוונטיים לפרויקט, לנתח את השפעותיו הצפויות ולהציע פתרונות מעשיים. תכולתו המדויקת משתנה בהתאם לסוג הפרויקט, מיקומו והנחיות הרשות הספציפית, אך לרוב הוא יכלול את המרכיבים הבאים:


4.1 מבנה טיפוסי:

  • מבוא ותיאור הפרויקט: הצגת מטרות התוכנית/הפרויקט, תיאור כללי של המבנים והפעילויות המתוכננות, והתייחסות להנחיות הספציפיות שניתנו להכנת הנספח.

  • תיאור המצב הקיים: סקירה מפורטת של הסביבה הפיזית והביולוגית באתר ובסביבתו הקרובה לפני ביצוע הפרויקט. כולל שימושי קרקע, תשתיות, מאפיינים טופוגרפיים, הידרולוגיים, גיאולוגיים, ערכי טבע ונוף, מסדרונות אקולוגיים, אפיון סביבתי קיים (איכות אוויר, רעש), ומפגעים סביבתיים קיימים.

  • פירוט ההיבטים הסביבתיים הרלוונטיים והערכת השפעות הפרויקט: זהו ליבת הנספח. יש לזהות את כל ההיבטים הסביבתיים הרלוונטיים לפרויקט, ולנתח באופן כמותי ואיכותי את ההשפעות הצפויות הן בשלב ההקמה והן בשלב התפעול. יש להתייחס להשפעות שליליות וחיוביות כאחד.

  • הצעת אמצעים למניעה, צמצום, טיפול וניטור: עבור כל השפעה שלילית שזוהתה, יש להציע אמצעים קונקרטיים למניעתה או למזעורה לרמה נסבלת העומדת בתקנים. יש לפרט אמצעים טכנולוגיים, תכנוניים ותפעוליים.

  • המלצות להוראות סביבתיות בתוכנית/בהיתר: פרק זה מרכז את ההמלצות המחייבות שיש לכלול בתקנון התוכנית או בתנאי היתר הבנייה, כדי להבטיח את יישום האמצעים המוצעים. זהו למעשה החלק שהופך למסמך משפטי מחייב.

  • נספחים טכניים: יש לצרף את כל המסמכים התומכים, כגון מפות, חישובים, תוצאות סקרים ובדיקות, אישורים רלוונטיים ועוד.


4.2 פירוט היבטים סביבתיים מרכזיים

הנספח הסביבתי נדרש להתייחס למגוון רחב של נושאים, בהתאם לאופי הפרויקט וסביבתו. להלן פירוט ההיבטים המרכזיים והדרישות הנפוצות לגביהם:

  • רעש: הערכת מפלסי רעש צפויים (בנייה ותפעול) ממקורות כמו תחבורה, מיזוג אוויר, תעשייה, אתרי בנייה. השוואה לתקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר). הצעת אמצעים אקוסטיים (מיגון, תכנון, הגבלת שעות פעילות).

  • איכות אוויר: הערכת פליטות מזהמים (תחבורה, חניונים, תעשייה, מערכות אנרגיה, אבק בנייה). השוואה לתקני איכות אוויר (תקנות אוויר נקי). הצעת אמצעים למניעת זיהום (מסננים, תכנון חניונים, הרטבה באתר בנייה).

  • זיהום קרקע וגזי קרקע: ביצוע סקרים היסטוריים ודיגום קרקע באזורים חשודים. הכנת תוכניות טיפול/פינוי קרקע מזוהמת לאתרים מורשים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. מניעת זיהום עתידי.

  • פסולת בניין ועודפי עפר: הערכת כמויות צפויות. תוכניות פינוי מסודרות לאתרים מורשים. קידום שימוש חוזר ומחזור. תיאום עם הרשות המקומית.

  • פסולת מוצקה (תפעול): אפיון סוגי וכמויות פסולת. תכנון מתקני אצירה נאותים, כולל הפרדה במקור. פתרונות פינוי בהתאם להסדרי הרשות המקומית.

  • שפכים וניקוז: שפכים: הערכת כמויות ואיכויות, תכנון מערכות איסוף וחיבור לביוב. דרישה למתקני קדם-טיפול לשפכים תעשייתיים. עמידה בתנאי איכות שפכים. ניקוז: מניעת זיהום נגר עילי, תכנון פתרונות לניהול, שימור והחדרת מי נגר בהתאם לתמ"א 1 והנחיות רשות המים. מניעת הצפות.

  • מים: התייחסות לשימור מים (במסגרת בנייה ירוקה). מניעת זיהום מקורות מים מפעילות האתר.

  • חומרים מסוכנים (חומ"ס): זיהוי חומרים מסוכנים, תכנון אמצעי אחסון בטיחותיים (מאצרות), תוכניות למניעת דליפות וטיפול באירועים.

  • קרינה (אלקטרומגנטית / רדיואקטיבית): זיהוי מקורות פוטנציאליים, הערכת רמות קרינה צפויות. וידוא עמידה בתקנים ובהנחיות. קביעת מרחקי בטיחות.

  • השפעה נופית וחזותית: ניתוח ההשפעות החזותיות של הפרויקט על הנוף. הצעת אמצעים לצמצום הפגיעה (עיצוב אדריכלי, חומרים, גינון ופיתוח נופי).

  • מגוון ביולוגי ומערכות אקולוגיות: ביצוע סקרים אקולוגיים, הערכת ההשפעה על המגוון הביולוגי ומסדרונות אקולוגיים. המלצות לשימור, שיקום או פיצוי.

  • אנרגיה: מתחדשת: הערכת פוטנציאל לייצור אנרגיה מתחדשת (סולארית). התייעלות: במסגרת עמידה בתקן בנייה ירוקה.

  • בנייה ירוקה: עמידה בדרישות תקן ישראלי ת"י 5281 לבנייה ירוקה (הפך למחייב בפרויקטים רבים). התייחסות להיבטים מגוונים: אנרגיה, מים, חומרים, פסולת, קרקע, בריאות ורווחת המשתמשים, ניהול סביבתי של האתר.

  • היבטים נוספים: מיקרו-אקלים (רוחות והצללה), תנועה וחניה, בטיחות אש, טיפול באסבסט.


4.3 הצעת אמצעים למניעה וצמצום

הנספח אינו יכול להסתפק בתיאור הבעיות; הוא חייב להציג פתרונות קונקרטיים, ישימים ומדידים למפגעים שזוהו. הפתרונות צריכים להיות מותאמים לאופי הפרויקט ולתנאי האתר, ולהתבסס על טכנולוגיות מוכחות ועל עקרונות תכנון מיטביים. יש להציג אמצעים הנדרשים הן בשלב ההקמה והן בשלב התפעול.

חשוב להבין כי ההיבטים הסביבתיים השונים אינם עומדים בפני עצמם, אלא קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה. הכנת נספח סביבתי איכותי דורשת ראייה אינטגרטיבית והוליסטית, הלוקחת בחשבון את מכלול ההשפעות והקשרים ביניהן. לעיתים קרובות, הדבר מצריך שילוב של מומחים מתחומים שונים, המתואמים על ידי יועץ סביבתי ראשי.


5. איך עושים את זה בפועל? מדריך ליזם צעד-אחר-צעד

התמודדות עם הדרישה לנספח סביבתי דורשת מהיזם תהליך עבודה מסודר ופרואקטיבי. להלן השלבים המרכזיים המומלצים:

  • שלב א' - זיהוי הצורך ואיסוף מידע ראשוני:

    • בירור מול הרשויות: עוד לפני תחילת התכנון המפורט, יש לפנות לוועדה המקומית/מחוזית הרלוונטית וליחידה הסביבתית המקומית/איגוד הערים. יש לברר באופן חד-משמעי: האם הפרויקט הספציפי מחייב הגשת מסמך סביבתי? איזה סוג? מה ההנחיות הספציפיות?

    • בדיקת תוכניות מתאר: יש לעיין בתכניות המתאר החלות על שטח הפרויקט ולזהות הוראות סביבתיות קיימות.

    • איסוף מידע בסיסי: יש לאסוף מידע ראשוני על האתר וסביבתו.

    • קבלת "מידע להיתר": אם הפרויקט בשלב הרישוי, יש להגיש בקשה לקבלת מסמך זה מרשות הרישוי, המפרט את הדרישות.

  • שלב ב' - בחירה ושכירת יועץ סביבתי:

    • כפי שיפורט בהרחבה בהמשך, מומלץ בחום לשכור יועץ סביבתי מוקדם ככל האפשר בתהליך, רצוי עוד לפני גיבוש התכנון הראשוני.

  • שלב ג' - הכנת הנספח (בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ):

    • שיתוף מידע: היזם (וצוות התכנון) צריך לספק ליועץ הסביבתי את כל המידע הרלוונטי ולעדכן על כל שינוי.

    • ביצוע סקרים והערכות: היועץ יבצע את כל הסקרים, הבדיקות והמודלים הנדרשים.

    • דיון בחלופות ופתרונות: יתקיימו דיונים משותפים לגיבוש האמצעים היעילים.

    • ניסוח הנספח: היועץ ירכז את המידע וינסח את הנספח המלא, בהתאם לדרישות.

  • שלב ד' - הגשת הנספח לוועדה המוסמכת:

    • הנספח המוגמר יוגש לוועדת התכנון או לרשות הרישוי, לרוב באופן מקוון.

  • שלב ה' - מעקב, מענה להערות ותיקונים:

    • הנספח ייבחן על ידי גורמי מקצוע.

    • לעיתים קרובות, מתקבלות הערות או דרישות לתיקונים.

    • היזם, בסיוע היועץ הסביבתי, נדרש לספק מענה מקצועי ולעדכן את הנספח בהתאם.

  • שלב ו' - אישור הנספח:

    • לאחר שהנספח עבר את כל הבדיקות והתיקונים, הוא יאושר.

    • אישור הנספח מהווה תנאי הכרחי להמשך התקדמות בהליך התכנון או הרישוי.

    • ההוראות שנקבעו בנספח המאושר הופכות לחלק מהתוכנית או ההיתר והן מחייבות את היזם ואת הקבלן.

חשוב להבין שתהליך אישור הנספח אינו תמיד ליניארי. הוא יכול להיות כרוך בסבבים של הערות ותיקונים. יש להיערך לכך מראש מבחינת לוחות זמנים ותקציב.


6. הסוד להצלחה: היועץ הסביבתי

התמודדות עם המורכבות של הדרישות הסביבתיות מחייבת לרוב הסתייעות במומחה מקצועי – היועץ הסביבתי. שכירת יועץ מתאים ובניית מערכת יחסים של שיתוף פעולה פורה עמו הם גורמי מפתח להצלחת התהליך.


6.1 תפקידיו ואחריותו של היועץ הסביבתי

היועץ הסביבתי הוא איש מקצוע מומחה, שתפקידו המרכזי הוא לסייע ליזם ולצוות התכנון לנווט את הדרישות והאתגרים הסביבתיים של הפרויקט. תחומי אחריותו כוללים מגוון רחב של פעולות:

  • אבחון וניתוח: בחינה מעמיקה של ההשפעות הסביבתיות הפוטנציאליות.

  • מתן פתרונות: פיתוח והצעת פתרונות למניעה, מזעור או טיפול במטרדים סביבתיים.

  • הכנת מסמכים סביבתיים: כתיבה מקצועית ועריכה של הנספח או כל מסמך אחר הנדרש.

  • ביצוע סקרים ובדיקות: ניהול וביצוע של סקרים ובדיקות ספציפיות הנדרשות (קרקע, רעש, אקולוגיה וכו').

  • ליווי וייצוג מול הרשויות: קשר שוטף עם הגורמים הרלוונטיים (ועדות תכנון, יחידות סביבתיות), הצגת הנספח בדיונים, מענה לשאלות וליווי התהליך עד לאישור.

  • ייעוץ אסטרטגי: סיוע ליזם בבחירת חלופות תכנוניות ובשילוב עקרונות פיתוח בר-קיימא.


6.2 הכישורים והמומחיות הנדרשים

בחירת יועץ סביבתי מתאים היא קריטית. יש לחפש יועץ (או חברת ייעוץ) בעל/ת: הבנה מעמיקה של הרגולציה, מומחיות טכנית רב-תחומית (לרוב נדרש צוות), יכולות אנליטיות, ניסיון בעבודה מול רשויות (הכרות ספציפית עם הרשות הרלוונטית היא יתרון), יכולות תקשורת וכתיבה.


6.3 מתי כדאי לפנות ליועץ?

התשובה החד-משמעית היא: מוקדם ככל האפשר! השלב המיטבי הוא שלב התכנון המוקדם, עוד לפני גיבוש התכנון הראשוני. מעורבות מוקדמת אינה הוצאה מיותרת, אלא השקעה חכמה המניבה יתרונות רבים: זיהוי מוקדם של סיכונים, הטמעת פתרונות סביבתיים כחלק אינטגרלי מהתכנון (יעיל וזול יותר), ייעול תהליך האישור ומניעת עיכובים ועלויות מיותרות.


6.4 מה לבקש מהיועץ? (תכולת עבודה ותוצרים)

בעת ההתקשרות עם יועץ סביבתי, חשוב להגדיר בבירור ובאופן מפורט את תכולת העבודה והתוצרים הנדרשים. אלו עשויים לכלול: הערכה ראשונית של הדרישות, הכנת הנספח/תסקיר/נספח נופי (כולל כל הסקרים והבדיקות), בדיקות תאימות לרגולציה, פיתוח אסטרטגיות למזעור השפעות, ייצוג מול הרשויות, ליווי עד קבלת אישור, ושירותים נוספים בהתאם לצורך. חשוב ביותר: יש לעגן את כל תכולת העבודה המוסכמת, לוחות הזמנים, התוצרים והתמורה בחוזה התקשרות ברור ומפורט.


7. שיקולים מרכזיים וטיפים ליזם

מעבר לתהליך הטכני, קיימים מספר שיקולים וטיפים שיכולים לסייע ליזם לצלוח את התהליך בצורה יעילה ומוצלחת:

  • תכנון סביבתי מוקדם – לא רק חובה, אלא יתרון: שילוב שיקולים סביבתיים מהשלבים הראשוניים הוא הזדמנות לשפר את איכות הפרויקט, למנוע בעיות עתידיות ולהפוך את התכנון ליעיל יותר.

  • תקשורת פתוחה ורציפה: מול היועץ הסביבתי (שיתוף מידע ועדכונים) ומול הרשויות (דיאלוג פתוח ושקוף, רצוי בתיאום עם היועץ).

  • הבנת הקשר להמשך התהליך: אישור הנספח הסביבתי הוא שלב קריטי ותנאי הכרחי להמשך התקדמות הפרויקט ולקבלת היתרים ואישורים עתידיים (טופס 4, רישיון עסק). כל עיכוב מתורגם ישירות לעיכוב בלוחות הזמנים הכלליים.

  • תקצוב ולוחות זמנים ריאליים: יש להקצות משאבים הולמים (זמן וכסף) להכנת הנספח ולתהליך האישור שלו. יש לקחת בחשבון מרווח ביטחון לעיכובים אפשריים.

  • בחירת יועץ מתאים: יש לבחור יועץ (או חברת ייעוץ) בעל ניסיון מוכח בסוג הפרויקט הספציפי ובעל הכרות טובה עם דרישות הרשות המקומית והמחוזית שבתחומה ממוקם הפרויקט.

  • מעבר לציות – הזדמנות לערך מוסף: ניתן ורצוי לראות בתהליך הכנת הנספח לא רק כעמידה בחובה, אלא גם כהזדמנות לשפר את איכות התכנון והביצוע, להוביל לחיסכון בעלויות תפעול, לשפר את תדמית הפרויקט ולהוות יתרון שיווקי.


8. בשורה התחתונה: סיכום ורשימת משימות (צ'קליסט) ליזם

8.1 סיכום נקודות מרכזיות:

  • הנספח הסביבתי הוא מסמך חיוני ונדרש לעיתים קרובות.

  • קיימים סוגים שונים של מסמכים סביבתיים – חיוני לזהות במדויק את הדרישה.

  • הדרישות משתנות באופן משמעותי בין ועדות ורשויות – חובה לבצע בדיקה ובירור.

  • מעורבות מוקדמת של יועץ סביבתי מנוסה ומתאים היא קריטית להצלחה ולחיסכון במשאבים.

  • הנספח נדרש לכסות מגוון רחב של היבטים ולהציע פתרונות קונקרטיים.

  • אישור הנספח הסביבתי על ידי הרשות המוסמכת מהווה תנאי הכרחי להתקדמות הפרויקט.

  • גישה פרואקטיבית, תקשורת פתוחה ותכנון ריאלי יסייעו לצלוח את התהליך בהצלחה.


8.2 רשימת תיוג (Checklist) מעשית ליזם:

הנה רשימת שאלות מנחות שיסייעו ליזם לוודא כי הוא מכסה את כל השלבים וההיבטים החשובים בהתמודדות עם דרישת הנספח הסביבתי:

  • [ ] זיהוי הדרישה: האם בדקתי באופן רשמי מול הוועדה המקומית/מחוזית והיחידה הסביבתית איזה מסמך סביבתי נדרש ספציפית לפרויקט שלי?

  • [ ] הנחיות ספציפיות: האם קיבלתי מהרשות המוסמכת הנחיות כתובות ומפורטות להכנת המסמך הנדרש?

  • [ ] יועץ סביבתי: האם שכרתי יועץ סביבתי בעל ניסיון רלוונטי בסוג הפרויקט ובאזור הגאוגרפי, והאם עשיתי זאת בשלב מוקדם מספיק?

  • [ ] תכולת עבודה: האם הגדרתי בבירור ובכתב (בחוזה) את תכולת העבודה המלאה, התוצרים ולוחות הזמנים מול היועץ?

  • [ ] כיסוי היבטים: האם וידאתי שהנספח מכסה באופן מקיף את כל ההיבטים הסביבתיים הרלוונטיים לפרויקט ולמיקומו?

  • [ ] פתרונות מעשיים: האם הנספח מציע פתרונות ואמצעים קונקרטיים, ישימים ומדידים למניעה או צמצום של כל ההשפעות השליליות?

  • [ ] עמידה ברגולציה: האם הנספח והפתרונות המוצעים עומדים בכל דרישות החוק, התקנות, התקנים וההנחיות הרלוונטיות (כולל מקומיות)?

  • [ ] תקציב ולו"ז: האם הקציתי מספיק זמן ומשאבים בתקציב הפרויקט לתהליך הכנת ואישור הנספח, כולל מרווח ביטחון?

  • [ ] הבנת ההשלכות: האם אני מבין את הקשר הישיר בין אישור הנספח הסביבתי לבין היכולת לקבל היתר בנייה, טופס 4 ו/או רישיון עסק?

  • [ ] הגשה: האם הנספח הוגש כנדרש, בפורמט הנכון ובצירוף כל המסמכים הנלווים, לוועדה המוסמכת?

  • [ ] מוכנות למענה: האם אני והיועץ הסביבתי ערוכים למעקב אחר הטיפול בנספח, למענה על הערות שיתקבלו, ולביצוע תיקונים ככל שיידרשו?


שימוש ברשימת תיוג זו יכול לסייע ליזם לנהל את תהליך הטיפול בנספח הסביבתי בצורה מסודרת, למזער סיכונים ולהגדיל את הסיכוי להשלמת התהליך בהצלחה וביעילות.

 
 
 

コメント


אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת, נשמח לעמוד לשירותכם

פנייתך התקבלה בהצלחה!

יצירת קשר

כתובת

המגינים 11

פרדס חנה - כרכור

דוא״ל

טלפון

052-8880062

  • Facebook
  • LinkedIn

© 2021 שדות תכנון וייעוץ סביבתי כל הזכויות שמורות | עיצוב WIXER

bottom of page